Info over 16 andere Lancasters

die op 13 juni 1944 niet terugkeerden.

 

Hierna een beknopte samenvatting van de 16 andere Lancasters, waarvan er op 13 juni 1944 dertien in Nederland zijn neergestort, twee in Duitsland en er één nog niet is gevonden.

 

PA986. 12 squadron. Op 12 juni om 23.01 vertrokken van de basis Wickenby, Lincolnshire. Op de thuisvlucht op 13 juni heeft  een nachtjager van de vliegbasis Eelde om 01.30 uur het staartstuk zwaar beschadigd, waarna het neerstortte in de polder Mastenbroek bij IJsselmuiden. Zes bemanningsleden verlieten het vliegtuig per parachute, maar de Duitsers schoten de parachutes kapot, waardoor ze de val niet overleefden. Ze werden begraven op de begraafplaats van IJsselmuiden. Tijdens bergingswerkzaamheden werd het 7e bemanningslid – piloot Williams – gevonden en hij is op 8 december 1992, in aanwezigheid van zijn weduwe, ook in IJsselmuiden ter aarde besteld.

 

LM156. 15 squadron. Op 12 juni om 23.12 uur vertrokken van de basis Mildenhall, Suffolk  en op 13 juni om 01.24 uur in de nabijheid van het doel neergeschoten door Oblt. Dietrich Schmidt  van Fliegerhorst Twenthe en bij Rheine neergestort. De bemanning is op een lokale  begraafplaats begraven en na de oorlog herbegraven op het Reichswald Forest War Cemetry bij Kleef. Het vliegtuig had 7 vlieguren en crashte bij de 2º missie. Oblt Schmidt heeft vanaf maart 1943 tot 1945 in totaal 43 toestellen neergeschoten. Hij heeft de oorlog overleefd en is op 6 maart 2002 op 82-jarige leeftijd overleden

 

LM465. 15 squadron. Op 12 juni om 23.15 uur vertrokken van de basis Mildenhall, Suffolk. Op 13 juni om 00.53 uur kruiste men de Nederlandse kust, maar werden boven Limburg om 01.15 uur aangevallen door de nachtjager van Uffz. Sarzio Gustav, waarna het vliegtuig in brand stond en neerstortte in Tienray bij Meerlo. Zes vliegers werden gedood en begraven op de R.K. begraafplaats in Venlo en na de oorlog herbegraven op de Britse Militaire oorlogsbegraafplaats Jonkerbos bij Nijmegen. Jack Trend – de radiotelegrafist – was de enige overlevende, ontsnapte en kwam via het plaatselijk verzet achter de geallieerde linies en keerde in september terug op zijn basis in Engeland. het toestel had 169 vlieguren.

 

PA969. 100 squadron. Op 12 juni om 23.07 uur vertrokken van de basis Grimsby, Lincolnshire. Het is onbekend waar dit toestel is neergestort. Mogelijk in het IJsselmeer of de Noordzee. Het vliegtuig had 39 vlieguren. De namen van de zeven bemanningsleden zijn gegraveerd in de stenen muren van het Air Forces Memorial, Englefield Green, nabij Egham, Surrey (naar land van herkomst en squadron). Dit gedenkteken is gewijd aan 20.456 mannen en vrouwen van de luchtmacht en andere operaties in de 2º wereldoorlog, die zijn omgekomen of  spoorloos zijn verdwenen en die geen bekend graf hebben. 

De zeven namen – Maurice Hennessy, Kenneth Biggs, Wilfred Joseph Massey, Ronald Willis, John Booth,  James Dew en Henry Newcombe - staan op de panelen. 211, 213, 220, 223, 225, 228 en 235.

 

HK545. 115 squadron. Op 12 juni om 23.32 uur vertrokken van de basis Witchford, Cambridgeshire. Op 13 juni neergeschoten door luchtafweergeschut en 3 kilometer ten westen van Gelsenkirchen neergestort.  De zeven bemanningsleden kwamen om het leven,  lokaal begraven en na de oorlog herbegraven op het Reichswald Forest War Cemetry in Kleef. Het toestel had 90 vlieguren

 

LM581. 166 squadron. Op 12 juni om 22.38 uur vertrokken van de basis Kirmington, Lincolnshire en op de terugweg op 13 juni om 01.34 uur neergehaald door de nachtjager van Uffz. Karl Pfeiffer en in Tongeren, 4 km. ten westen van Epe neergestort, waarbij de zeven vliegers om het leven kwamen. Zij werden op de begraafplaats van Epe begraven. Het toestel had 83 vlieguren. Pfeiffer moest zelf zijn Messerschmidt drie maal per parachute verlaten, maar heeft de oorlog wel overleefd en overleed in 1999 op 79-jarige leeftijd. In dezelfde nacht schoot hij ook de ME 785 neer.

 

ME777. 166 squadron. Op 12 juni om 22.16 uur vertrokken van de basis Kirmington, Lincolnshire en op de terugweg op 13 juni om 01.23 uur neergehaald door een nachtjager en in Zelhem neergestort, waarbij de gehele bemanning om het leven kwam. Vijf verkoolde lichamen werden gevonden in het vliegtuig en twee niet verbrande lichamen werden gevonden in de buurt van het neergestorte vliegtuig. Ze zijn begraven op de begraafplaats van Zelhem. Het toestel had 59 vlieguren.

 

ND399.  166 squadron. Op 12 juni om 22.23 uur vertrokken vanaf de basis Kirmington, Lincolnshire en op de terugweg op 13 juni om 02.30 uur beschoten door de nachtjager van Hptm. Modrow, waarna het vliegtuig is neergestort bij Ugchelen. De zeven vliegers kwamen om het leven en zijn begraven op “Heidehof” in Ugchelen. Het toestel had 300 vlieguren. Hptm. Ernst-Wilhelm Modrow (1908-1990) heeft 34 geallieerde vliegtuigen neergeschoten. Hij was vanaf 1933 piloot in de burgerluchtvaart  o.a. bij een Colombiaanse maatschappij SCADTA en vanaf mei 1937 vloog hij postroutes bij Lufthansa in Zuid-Amerika.

 

DV286. 300 Polish squadron. Op 12 juni om 23.20 uur vertrokken van de basis Faldingworth, Lincolnshire. 13 juni om  01.43 uur op terugweg neergeschoten door nachtjager en gecrasht in IJsselmeer. Van de zeven bemanningsleden sprongen  Morski en Bladowski uit het brandende toestel, waarvan  Bladowski is verdronken en  Morski door vissers is gered en gevangen genomen en later overgebracht naar een Duits marineschip en uiteindelijk als krijgsgevangene overgebracht naar Sagan, Stalag Luft3. In 1998 is het wrak door Volendamse vissers ontdekt, waarna in 2003 de berging is uitgevoerd en zijn de lichamen van de vijf vliegers geborgen. Zij werden op 25 oktober 2003 op het Pools Militaire Ereveld in  Breda  begraven. Het lichaam van de verdronken vlieger werd hier vanaf de begraafplaats in Wijdenes al in 1962 herbegraven. Op 25 oktober 2003  was ook de enige overlevende – Morski – aanwezig.

 

JA683. 300 Polish squadron. Op 12 juni om 23.21 uur vertrokken van de basis Faldingworth, Lincolshire. Op 13 juni om 02.56 door een nachtjager beschoten en in de lucht geëxplodeerd en bij Sondern 3 kilometer ten Noorden van het Radevormwald neergestort. Flight Sergeant Klucha, die gewond was, werd vermoord door politie en partijfunctionarissen nadat hij een paar dagen na de crash in de omgeving van het Radevormwald bij burgers werd gevonden. De zeven bemanningsleden, aanvankelijk begraven op de begraafplaats van Remlingade, zijn na de oorlog herbegraven op het Reichswald Forest War Cemetry in Kleef. Het toestel had 164 vlieguren.

 

LL807: 300 Polish squadron: Op 12 juni om 23.16 uur vertrokken van de basis Faldingworth, Lincolnshire. Op de terugweg  door afweergeschut geraakt en op 13 juni om 01.43 uur  neergestort  in het IJsselmeer bij Urk. De gehele bemanning is omgekomen en zes van hun spoelden na enige weken nabij Urk aan, terwijl Sgt. Pacula nooit is gevonden. De vliegers werden begraven  op het kerkhof bij het kerkje op Urk. In 1947 zijn vijf van hun herbegraven op het geallieerde ereveld Rusthof in Oud Leusden en 1 op de begraafplaats in Elburg. Het toestel had 39 vlieguren.

 

ME785. 460 squadron. Op 12 juni om 23.05 uur vertrokken van de basis Binbrook, Lincolnshire en op de terugweg op 13 juni om 01.30 uur beschoten door Uffz. Karl Pfeiffer en neergestort bij Wesepe, waarbij de gehele bemanning om het leven kwam. Ze zijn begraven op de begraafplaats van Olst. Het toestel had 15 vlieguren. In dezelfde nacht heeft Pfeiffer ook de LM581 neergeschoten.

 

DS818. 514 squadron.  Op 12 juni om 23.11 uur vertrokken van de basis Waterbeach, Cambridgeshire. 13 juni om  02.00 uur op de terugweg neergeschoten door nachtjager en gecrasht op de Oosteinderweg in Nunspeet. Van de zeven bemanningsleden zijn er vier gedood en begraven op de begraafplaats van Ermelo, twee werden gevangen genomen en één ontsnapte. Het toestel had 305 vlieguren.

 

LL678. 514 squadron. Op 12 juni om 23.12 uur vertrokken van de basis Waterbeach, Cambridgeshire. Op de terugweg op 13 juni om 01.24 uur neergeschoten door Oblt. Dietrich Smidt en neergestort bij Zuidloo 3 kilometer Z.O. van Bathmen. Van de acht vliegers (ook een co-piloot) zijn er vijf overleden en begraven op de begraafplaats van Bathmen, terwijl de andere drie zijn ontsnapt. het toestel had 192 vlieguren.

 

LL812: 622 squadron. Op 12 juni om 23.00 uur vertrokken van de basis Mildenhall, Suffolk en op de terugweg op 13 juni om 01.00 uur door een nachtjager beschoten, in de lucht geëxplodeerd en bij Oirschot neergestort. De zeven vliegers zijn  begraven op de begraafplaats van Eindhoven (Woensel). Het toestel had 135 vlieguren.

 

ED938. 625 squadron. Op 12 juni om 22.43 uur vetrokken van de basis Kelstern, Lincolnshire. 13 juni om  01.50 uur op de terugweg gecrasht in Zandwerven bij Spanbroek. Van de zeven bemanningsleden zijn er vijf gedood en begraven op de begraafplaats van Spanbroek, terwijl de overige twee gevangen zijn genomen. Toen het vliegtuig neerstortte had het 580 vlieguren.

.

Van de 17 vliegtuigen, die tijdens het bombardement op Gelsenkirchen zijn neergestort zijn 109 bemanningsleden om het leven gekomen, 6 krijgsgevangen gemaakt en 5 ontsnapt.

 

De plaatsen waar de 17 vliegtuigen zijn neergestort:

 

Nederlandkaart_staatkundig_539_lowres3

 

ALL THE YOUNG MEN WHO LOST THEIR LIVES, DO NOT CRY FOR THEM

THEY ARE NOT REALLY GONE, YOU KNOW.

IT’S JUST A BODY WHICH THEY LEFT BEHIND.

THEY WILL ONLY BE GONE FOREVER WHEN WE NO LONGER REMEMBER THEM.

 

Free translation into English from a tekst by Bram Vermeulen

(1946-2004)

 

Bron: Uit de archieven van J.Zengerink